lørdag den 25. februar 2017

Kæmpe dimantstingsbroderede spilleplader

Fællesskab er vigtigt. Ikke kun i skolen, men i alle aspekter af livet. At respektere og acceptere hinandens forskelligheder i et fællesskab kan være en udfordring for nogen. Specielt i en skoleklasse. Specielt når man ikke er opdraget med det hjemmefra.

Dette forløb træner eleverne i at arbejde sammen på tværs af kundskaber og personligheder. For i min optik, kan de praktiske fag noget helt særligt, når elever i et fællesskab løser en opgave med hænderne.

Denne opgave var at lave et forstørret spil med diamantsting og kædesting i en gruppe på mellem 3 og 4 elever. Jeg havde på forhånd bestemt spillene Ludo og 3 på stribe. Men man kan lade elever bestemme selv.

De er lavet i en faguge, hvor vi havde håndværk og design og madkundskab en hel uge. Her havde vi lavet hold, der cirkulerede mellem træ-sløjd, mandkundskab og håndarbejde lokalerne.
Det første hold bestemte hvilket design spillepladen skulle have. Det kræver en del måle - og tælle arbejde, at få det til at gå op!

Derefter skulle de selv finde ud af, hvordan et kædesting blev lavet, og var ansvarlige for at lære hinanden det. Ikke for at gøre arbejdet lettere for mig, for det var det bestemt ikke, men for at lære eleverne ansvar for fællesskabet og samarbejdet. Derefter gik de i gang med broderingen. Her sad alle elever og broderede samtidig på samme stykke stof. Der blev skabt magiske øjeblikke!

Den næste dag kom et nyt hold til, som skulle brodere videre i fællesskab.

Til sidst blev der filtet eller savet spillebrikker i forskellige former. Dem i træ er af massiv reste-træ skåret til en cirkel med 4 huller i, til et korssting. De af filt, er lavet til bolde og snemænd og gaver.

Materialer:
Broderistof af en eller anden art. Jeg brugte gammel Stramaj stof, der har ligget i skabene i helt utrolig mange år.
Bomuldsgarn i mange farver. Jeg købte for lige over 200 kr. i Søstrene Grene.
Ternet papir til mønstre

Værktøj:
Blyant
Lineal
Stramajnål (stort øje og uden spids)
Saks










Ingen kommentarer:

Send en kommentar