søndag den 5. marts 2017

Stringart i 2. og 3. klasse,

Dansk geografi og stringart i smuk forening.

Mål: at eleverne får kendskab til den lokale geografi og lære at bruge elektroniske medier i undervisningen.

Vi har i natur og teknologi lært om dansk geografi.
Først ved at lære deres lokale geografi at kende. Vores by Skælskør.
På kopierede kort, skulle eleverne tegne deres vej til skole, for at få en fornemmelse af kortets opbygning. Vi arbejdede i googleearth på smartbord i klassen og på ipads i grupper, hvor de fandt deres egne huse. De cruisede rundt i byen via streetviews, hvilket var en helt ny oplevelse for mange. Nogle var endda i Kina, som de altid havde ønsket sig at være!

Vi bevægede os ud til resten af Danmark, hvor Sjælland, Fyn og Jylland blev terpet via analog og online kort. Vi lærte begrebet kyst og nabolande at kende. Og lærte at navngive de 3 store broer.

Som afslutning lærte vi at opholde os i håndværk og design lokalet. Med alle de regler der er dér. Det er noget jeg gør virkelig meget ud af. At eleverne lærer at indordne sig under de regler og krav der er dér. Uanset klassetrin.

Målet dernede var også, at lære eleverne at bruge en hammer rigtigt. Ved at lave Sjælland eller hele Danmark til smukke stringart-værker.

Jeg havde optegnet Sjællands og Danmarks kystlinje og kopieret, så eleverne selv kunne vælge imellem dem. Med små dykkersøm hamrede de søm i hele kystlinjen på krydsfinér jeg i forvejen havde skåret ud på rundsav. Herefter viklede eleverne snore på søm på tværs i mønster og farver de selv valgte. Resultaterne blev udstillet på biblioteket ved en minifernisering, hvor 6. klasse var inviteret. Og nårh ja, journalisten Mathilde fra Sjællandske var også med, for at skrive om de tiltag vi har på Skælskør Skole.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar