mandag den 2. december 2013

Flyvende væsener i 6.klasse

I sløjd har vi i de sidste mange uger arbejdet med projektet "flyvende væsener".

Målet med undervisningen er at alle eleverne får produceret en eller anden for for flyvende væsener. Der er bl.a. tale om drager, fugle, sommerfugle og en flyvende grillkylling, alle produceret i finér. Derudover har eleverne også lavet drager til brug i det blæsende efterår, og en drengegrupper har igangsat produktionen af en skateboardrampe.

Vi havde opsat en række modeller for hvad flyvende væsen kunne  være og tilbød en mængde bøger til inspiration.

Der var 3 krav til valg og produktion af flyvende væsen:

1. At det skulle være et flyvende væsen.
2. At det skulle kunne bruges til noget, og ikke være for krævende et arbejde (for ikke at producere bare for at producere).
3. At der skulle udarbejdes en (godkendt) arbejdstegning inden arbejdes kunne sættes igang. 

Erfaringen jeg har gjort mig er, at eleverne har taget rigtig godt imod undervisningsform -og krav. Mængden af selvstændigt arbejde er maximeret, således at jeg som underviser har mulighed for at differentiere undervisningen og fungere som vejleder ved de forskellige projekter. Jeg vurderer hårdhændet hvilke projekter der skal igangsættes.











Periodeplanlægning
Klasse: 6.a
Fag: Sløjd
Undervisere: Kad/Kri

Tid
10 x 2 lektioner
Planlægningsniveau
Faglige mål
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
·         Forstå kreative designprocesser, hvori der indgår inspiration og ideer, planlægning, udførelse og evaluering.
Tegn: når eleverne bruger deres arbejdstegning til at kunne lave deres flyvende væsen.
·         fremstille produkter med udgangspunkt i egne ideer
Tegn: når elevernes udnytter deres kreativitet.
·         formgive med personligt præg
Tegn: At eleverne bruger deres kreativitet når de laver deres arbejdstegning.
·         bruge it og medier i arbejdsprocessen
Tegn: Når eleverne bruger internettet til inspirationskilde.
·         forholde sig til det færdige produkt ud fra en æstetisk, funktionel og kommunikativ synsvinkel
Tegn: Når elever har overvejet hvad produktet skal bruges til.
·         medtænke miljø, ressourceudnyttelse og bæredygtighed i arbejdsprocessen.
Tegn: Når eleverne begynder at tænke på mindre spild.

Indhold
Den oplevelsesmæssige dimension
Vi starter undervisningen med en introduktion hvor eleverne møder spørgsmålet, hvad er et flyvende væsen? Derefter snakker vi hvad vi mener man kan lave under temaet flyvende væsner, hvor vi viser eksempler. Eleverne skal erfare at det ikke kun er fugle vi skal lave, men også foderbrætter, reddekasser og andre produkter til fugle.
Kommunikativ dimension
Eleverne skal kunne indgå i en dialog om hvordan deres flyvende væsen skal se ud, eller hvad deres produkt kan bruges til.
Udtryksmæssig dimension
Eleverne skal via deres arbejdstegning få erfare hvordan de vil få deres indtryk af deres produkt til at komme til udtryk i træ.
Analytisk dimension
Eleverne skal overveje/vurdere inden de går i gang med arbejdet, hvordan de vil overføre deres produkt fra arbejdstegningen til træet.
Færdighedsmæssig dimension
Eleverne skal overveje og begrunde hvilken slags værktøj/metode de vil benytte. De skal overveje om det er mulig at benytte andre måder.
Faser
Ide → mål og størrelse → arbejdstegning → optegning på træ → udskæring → boring → slibning → maling/brænding
Tilrette-læggel-ses-niveau
Undervisningsformer
Den instruerende og bearbejdende undervisningsform.
Arbejdsformer
I den oplevelsesmæssige og kommunikative dimension benyttes klasseundervisning, men resten af tiden benyttes Individuelt arbejde, men med råd og vejledning fra lærer og medstuderende.
Organisationsformer
Vi arbejder ud fra tankerne om mesterlærer. Lærerne er eksperterne, eleverne er på Novise og Avanceret begynder stadiet.
Materialer
Pap og papir, 6mm østenfinerplader, maling.
Undervisningsdifferentiering
Forskellige krav til hvor pænt og svært de færdige produkter vil være, til hver enkelt elev.
Evaluering
Der sker en løbende evaluering, da eleverne undervejs skal fotodokumentere deres arbejdsproces. Til slut evalueres med argumentation, udstilling af produkter og fotos.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar