mandag den 6. januar 2014

´Traditioner og mærkedage

(opgave uge 2 materiel design)

I forbindelse med julen, laver vi et kort forløb hvor traditionen omkring det er i fokus. I en multikulturelk klasse som 6. klasse på Skælskør skole, har eleverne meget forskellige erfaringer med  julen og andre danske kulturelle (kristne) traditioner. Derfor finder vi det interessant, at se på nissen som genstand for forskellige tolkninger eleverne imellem.  

Periodeplanlægning
Klasse: 6.a
Fag: Sløjd
Undervisere: Kad/Kri

Tid
10 x 2 lektioner
Planlægningsniveau
Faglige mål
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
·         Forstå kreative designprocesser, hvori der indgår inspiration og ideer, planlægning, udførelse og evaluering.

      
Tegn: når elevernes udnytter deres kreativitet.
·         formgive med personligt præg
Tegn: At eleverne bruger deres kreativitet når de laver deres arbejdstegning.
·         bruge it og medier i arbejdsprocessen
Tegn: Når eleverne bruger internettet til inspirationskilde.
·         forholde sig til det færdige produkt ud fra en æstetisk, funktionel og kommunikativ synsvinkel
Tegn: Når elever har overvejet hvad produktet skal bruges til.
·         medtænke miljø, ressourceudnyttelse og bæredygtighed i arbejdsprocessen.
Tegn: Når eleverne begynder at tænke på mindre spild.
Indhold
Den oplevelsesmæssige dimension
Vi starter undervisningen med en introduktion hvor eleverne møder spørgsmålet, hvad er en nisse? Og hvordan ser den ud?
Kommunikativ dimension
Eleverne skal kunne indgå i en dialog om hvordan deres flyvende væsen skal se ud, eller hvad deres produkt kan bruges til.
Udtryksmæssig dimension
Eleverne skal via deres arbejdstegning få erfare hvordan de vil få deres indtryk af deres produkt til at komme til udtryk i træ.
Analytisk dimension
Eleverne skal overveje/vurdere inden de går i gang med arbejdet, hvordan de vil overføre deres produkt fra arbejdstegningen til træet.
Færdighedsmæssig dimension
Eleverne skal overveje og begrunde hvilken slags værktøj/metode de vil benytte. De skal overveje om det er mulig at benytte andre måder.
Faser
Eleverne skal kopiere en model. Finde et stykke frsik træ mål og størrelse udsavning groft optegning på træ snitning maling
Tilrette-læggel-ses-niveau
Undervisningsformer
Den instruerende og bearbejdende undervisningsform.
Arbejdsformer
I den oplevelsesmæssige og kommunikative dimension benyttes klasseundervisning, men resten af tiden benyttes Individuelt arbejde, men med råd og vejledning fra lærer og medstuderende.
Organisationsformer
Vi arbejder ud fra tankerne om mesterlærer. Lærerne er eksperterne, eleverne er på Novise og Avanceret begynder stadiet.
Materialer
Frisk træ, maling og plastøjne.
Værktøj
Fukssvans og kniv.
Undervisningsdifferentiering
Forskellige krav til hvor pænt og svært de færdige produkter vil være, til hver enkelt elev.
Evaluering
Evaluering er at snakke om det bagefter, hvor eleverne skal argumentere for deres nisses udforming/farve.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar