(opgave uge 2 materiel design)
I forbindelse med julen, laver vi et kort forløb hvor
traditionen omkring det er i fokus. I en multikulturelk klasse som 6. klasse på
Skælskør skole, har eleverne meget forskellige erfaringer med julen og andre danske kulturelle (kristne)
traditioner. Derfor finder vi det interessant, at se på nissen som genstand for
forskellige tolkninger eleverne imellem.
Periodeplanlægning
Klasse: 6.a
Fag: Sløjd
Undervisere: Kad/Kri
Tid
|
10 x 2 lektioner
|
Planlægningsniveau
|
Faglige mål
|
Undervisningen skal lede frem mod, at
eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand
til at:
· Forstå kreative designprocesser, hvori der indgår
inspiration og ideer, planlægning, udførelse og evaluering.
Tegn: når elevernes udnytter deres kreativitet.
· formgive med personligt præg
Tegn: At eleverne bruger deres kreativitet når de
laver deres arbejdstegning.
· bruge it og medier i arbejdsprocessen
Tegn: Når eleverne bruger internettet til inspirationskilde.
· forholde sig til det færdige produkt ud fra en
æstetisk, funktionel og kommunikativ synsvinkel
Tegn: Når elever har overvejet hvad produktet skal
bruges til.
· medtænke miljø, ressourceudnyttelse og bæredygtighed
i arbejdsprocessen.
Tegn: Når eleverne begynder at tænke på mindre
spild.
|
|
Indhold
|
Den oplevelsesmæssige dimension
Vi starter undervisningen med en
introduktion hvor eleverne møder spørgsmålet, hvad er en nisse? Og hvordan
ser den ud?
Kommunikativ dimension
Eleverne skal kunne indgå i en dialog
om hvordan deres flyvende væsen skal se ud, eller hvad deres produkt kan
bruges til.
Udtryksmæssig dimension
Eleverne skal via deres arbejdstegning
få erfare hvordan de vil få deres indtryk af deres produkt til at komme til
udtryk i træ.
Analytisk dimension
Eleverne skal overveje/vurdere inden
de går i gang med arbejdet, hvordan de vil overføre deres produkt fra
arbejdstegningen til træet.
Færdighedsmæssig dimension
Eleverne skal overveje og begrunde
hvilken slags værktøj/metode de vil benytte. De skal overveje om det er mulig
at benytte andre måder.
|
|
Faser
|
Eleverne skal kopiere en model. Finde
et stykke frsik træ→ mål og størrelse → udsavning → groft
optegning på træ → snitning → maling
|
Tilrette-læggel-ses-niveau
|
Undervisningsformer
|
Den instruerende og bearbejdende
undervisningsform.
|
|
Arbejdsformer
|
I den oplevelsesmæssige og
kommunikative dimension benyttes klasseundervisning, men resten af tiden benyttes
Individuelt arbejde, men med råd og vejledning fra lærer og medstuderende.
|
|
Organisationsformer
|
Vi arbejder ud fra tankerne om
mesterlærer. Lærerne er eksperterne, eleverne er på Novise og Avanceret
begynder stadiet.
|
|
Materialer
|
Frisk træ, maling og plastøjne.
|
|
Værktøj
|
Fukssvans og kniv.
|
|
Undervisningsdifferentiering
|
Forskellige krav til hvor pænt og
svært de færdige produkter vil være, til hver enkelt elev.
|
|
Evaluering
|
Evaluering er at snakke om det
bagefter, hvor eleverne skal argumentere for deres nisses udforming/farve.
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar