søndag den 20. november 2016

3D miljøer i dansk

Skammerens Datter med et twist.

Her er inspiration til et afsluttende kreativt "hands on" forløb i forbindelse med danskmålet "Miljø". Dette er lavet som afslutning til Josefine Ottesens Skammerens Datter. Vi læste bogen, var i biografen med "skolen i  biografen" og lærte en masse om filmiske virkemidler, fysisk og psykisk miljø og genre.

Som afslutning på forløbet, brugte vi to fagdage på at skabe fysiske miljøer, ud af brugte papkasser og en hulens masse malertape. I grupper valgte eleverne et miljø fra Skammerens Datter, som de skulle skabe i 3D. Grupperne skulle også finde en præcis beskrivelse af stedet fra bogen, som skulle printes ud og sættes på det færdige miljø. Vi afsluttede dagene med at invitere forældre, elever og lærere til en lille fernisering, hvor der blev forklaret, set og hygget en masse.

Målet var, at eleverne skulle lære at perspektivere det læste og lærte til en fysisk genstand. At tegne og læse og snakke om miljøer er fint, men at skabe med egne hænder ved at folde, presse, tape, klippe, rive og overraskes, er noget helt andet. Det var ihvertfald hvad vi erfarede. Eleverne sammenlignede løbende med deres tekst, og samarbejdede om at finde det helt rigtige materiale (pappet havde mange former og overflader), og bruge de rigtige teknikker, så udtrykket blev helt rigtigt ift teksten. Hvordan laver to, ikke særlig kreative, men meget perfektionistiske, drenge f.eks. et stråtag af pap? Alle, inklusiv drengene, lykkedes med processen og lærte mange ting, der ikke kan måles og vejes.

Forløbet anbefales med hele mit hjerte, som afslutning på læren om miljø!

Materialer:
Pap, som alle havde samlet ind i løbet af ugerne op til.
Malertape.
Teskt stykker.
Sakse.
Hobbyknive.
Hvidt genbrugspapir.









Ingen kommentarer:

Send en kommentar