søndag den 27. november 2016

BLADDYR i indskolingen

Bladdyr med 2. klasse.

Som mange ved, så er jeg af den overbevisning, at jo før vi præsenterer eleverne for håndværk, design og kreative løsninger, af alle mulige slags, jo bedre. Mine erfaringer siger mig, at der ikke er samme fokus på det i hjemmet rundt omkring, som der var engang. Derfor er det, efter min mening, blevet en del af skolens ansvar.

Og derfor prøver jeg at tænke lige præcis dét ind i forløb i natur og teknologi, som jeg underviser i i indskolingen. Som afslutning på et forløb om træer i 2. klasse, har vi presset blade fra træer, buske og andre spændende planter, rundt omkring og uden for skolen. Bladene lå i pres i en uge, hvor efter eleverne skabte disse skønne billeder.

Målet? Jo det var, at eleverne ved hjælp af organiske former, skabte dyr ved:
1. Sortere bladene på deres bord.
2. Sætte bladene sammen til dyr INDEN der blev limet. (Lad mig bare sige, at det er ret nødvendigt at understrege det for eleverne, ellers er de i fuld gang, inden de har fået overblik over hvilke blade og dyr de vil have.)
3. med pensel lære at bruge den rette mængde lim.
      



















Ingen kommentarer:

Send en kommentar