I sløjdundervisningen i 6. klasse er der en elev, der afviger fra de øvrige elevers evner i henholdsvis sløjd og dansk. Eller rettere, der er en del elever hele skolen rundt, der kan indbefattes af den problemstilling jeg her vil beskrive.
Observationer viser nemlig, at eleven er F O R M I D A B E L i et sløjdlokale. Altså med måde, da han har en tendens til hurtigt at ville være færdig, og let distraheres af den sociale orden i drengegruppen. Men alt i alt var jeg i den grad overrasket over hvordan han ivrigt arbejdede med et flyvende væsen, skåret med løvsav.
Hvorfor den overraskelse? Jeg mener, I tænker måske, at det vel er ret normalt for et hankønsvæsen, at interessere sig for faget sløjd. Korrekt. Og så lige et men. For sådan er det ikke altid. Grunden til overraskelsen kommer af, at jeg i andre,mere boglige fag, oplever eleven som ikke at være interesseret, eller fuldstændig blank, alt afhængigt af hvilket fag der er tale om. Han er altså bogligt rigtig svag. Det er ikke kun egen konklusion, men konkrete beviser har påvist det.
Problemstillingen er derfor, hvordan vi som undervisere formår at overføre den glæde og entusiasme vi oplever nogle elever har i de praktiske fag i folkeskolen, til de boglige? Eller om der overhovedet er en grund til at gøre det? For jeg mener, vi er alle forskellige, lærer forskelligt, har forskellige kompetencer og ikke mindst forskellige forudsætninger, for at lære i de forskellige fag.
Mattias Tesfaye er blevet min nye Guru inden for området, hvor bogen "Kloge hænder" er selvsagt i både professions - og bachelor opgaven der skal afleveres inden sommer.
Jeg brænder for de praktiske fag i undervisningen. Meget få elever bliver opdraget hjemme i håndværk som at save, klippe, eller bruge en symaskine. Det er blevet en del af skolens ansvar. Praktisk Pioner, det er mig, for jeg mener jeg kan være med til at ændre synet på håndværket. På siden finder du idéer til forløb og links til debatindlæg skrevet til skolenindefra.dk, som led i lærer meningsdanner uddannelsen. Jeg skriver om min hjertesag -håndværket i folkeskolen.
mandag den 11. november 2013
Problemstilling i 6 kl.
Etiketter:
flyvende væsner,
kloge hænder,
løvsav,
social arv,
Tesfaye
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar