tirsdag den 24. september 2013

Undervisningsforløb i sløjd

Periodeplanlægning                                                             Klasse: 6.B
                                                                                                                 Fag: Sløjd
                                                                                                                 Lærer/lærere: Mrj, Kri, Kad
Tid
3 x 2 lektioner i starten af skoleåret
Planlægningsniveau
Faglige mål
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
·         Forstå kreative designprocesser, hvori der indgår inspiration og ideer, planlægning, udførelse og evaluering.
Tegn: når eleverne bruger deres arbejdstegning til at lave deres navneskilt.
·         fremstille produkter med udgangspunkt i egne ideer
Tegn: når elevernes færdige produkt ligner det fra deres arbejdstegning.
·         formgive med personligt præg
Tegn: At eleverne bruger deres kreativitet når de laver deres arbejdstegning.
·         bruge it og medier i arbejdsprocessen
Tegn: Når eleverne bruger internettet til inspiration.
·         forholde sig til det færdige produkt ud fra en æstetisk, funktionel og kommunikativ synsvinkel
Tegn: når eleverne har taget stilling til om deres navneskilt kan bruges til at ligge/sætte/hænge på deres produkter.
·         medtænke miljø, ressourceudnyttelse og bæredygtighed i arbejdsprocessen.
Tegn: Når eleverne begynder at tænke på mindre spild.

Indhold
Den oplevelsesmæssige dimension
Vi starter undervisningen med en introduktion hvor vi stiller eleverne spørgsmålet, hvordan de synes et navnskilt skal se ud. Hvorefter vi viser billeder af forskellige navneskilte.
Kommunikativ dimension
Eleverne skal kunne forsvare hvorfor deres navneskilt skal se ud som de mener.
Udtryksmæssig dimension
Eleverne skal via deres arbejdstegning få indtrykket af hvordan de vil have navneskiltet til at komme fra indtryk til udtryk.
Analytisk dimension
Eleverne skal overveje/vurdere inden de går i gang med arbejdet, hvordan de vil overføre deres navneskilt fra arbejdstegningen til træet.
Færdighedsmæssig dimension
Eleverne skal bruge løvsaven, sandpapiret, brænderen og pensler.  Derudover kan de blive nødvendigt at bruge andre stykker værktøj.


Faser
Ide → mål og størrelse → arbejdstegning → optegning på træ → udskæring → boring → slibning → maling/brænding
Tilrette-læggel-ses-niveau
Undervisningsformer
Den instruerende og bearbejdende undervisningsform.
Arbejdsformer
I den oplevelsesmæssige og kommunikative dimension benyttes klasseundervisning, men resten af tiden benyttes Individuelt arbejde, men med råd og vejledning fra lærer og medstuderende.
Organisationsformer
Vi arbejder ud fra tankerne om mesterlærer. Lærerne er eksperterne, eleverne er på Novise og Avanceret begynder stadiet.
Materialer
Pap og papir, 6mm østenfinerplader, maling.
Undervisningsdifferentiering
Forskellige krav til hvor pænt og svært de færdige produkter vil være, til hver enkelt elev.
Evaluering
Der sker en løbende evaluering, da eleverne undervejs skal fotodokumentere deres arbejdsproces. Til slut evalueres med argumentation, udstilling af produkter og fotos.  


Ingen kommentarer:

Send en kommentar