Periodeplanlægning Klasse: 6.B
Fag: Sløjd
Lærer/lærere: Mrj, Kri, Kad
Tid
|
3 x 2 lektioner i starten af skoleåret
|
Planlægningsniveau
|
Faglige mål
|
Undervisningen skal lede frem
mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i
stand til at:
·
Forstå
kreative designprocesser, hvori der indgår inspiration og ideer, planlægning,
udførelse og evaluering.
Tegn: når eleverne
bruger deres arbejdstegning til at lave deres navneskilt.
·
fremstille
produkter med udgangspunkt i egne ideer
Tegn: når elevernes færdige produkt ligner det fra deres arbejdstegning.
·
formgive
med personligt præg
Tegn: At eleverne bruger
deres kreativitet når de laver deres arbejdstegning.
·
bruge it
og medier i arbejdsprocessen
Tegn: Når eleverne
bruger internettet til inspiration.
·
forholde
sig til det færdige produkt ud fra en æstetisk, funktionel og kommunikativ
synsvinkel
Tegn: når eleverne har
taget stilling til om deres navneskilt kan bruges til at ligge/sætte/hænge på
deres produkter.
·
medtænke
miljø, ressourceudnyttelse og bæredygtighed i arbejdsprocessen.
Tegn: Når eleverne
begynder at tænke på mindre spild.
|
|
Indhold
|
Den
oplevelsesmæssige dimension
Vi starter undervisningen med en introduktion hvor vi
stiller eleverne spørgsmålet, hvordan de synes et navnskilt skal se ud.
Hvorefter vi viser billeder af forskellige navneskilte.
Kommunikativ
dimension
Eleverne skal kunne forsvare hvorfor deres navneskilt
skal se ud som de mener.
Udtryksmæssig
dimension
Eleverne skal via deres arbejdstegning få indtrykket
af hvordan de vil have navneskiltet til at komme fra indtryk til udtryk.
Analytisk
dimension
Eleverne skal overveje/vurdere inden de går i gang
med arbejdet, hvordan de vil overføre deres navneskilt fra arbejdstegningen
til træet.
Færdighedsmæssig
dimension
Eleverne skal bruge løvsaven, sandpapiret, brænderen
og pensler. Derudover kan de blive
nødvendigt at bruge andre stykker værktøj.
|
|
Faser
|
Ide → mål og størrelse →
arbejdstegning → optegning på træ → udskæring →
boring →
slibning →
maling/brænding
|
Tilrette-læggel-ses-niveau
|
Undervisningsformer
|
Den instruerende og bearbejdende undervisningsform.
|
|
Arbejdsformer
|
I den oplevelsesmæssige og kommunikative dimension
benyttes klasseundervisning, men resten af tiden benyttes Individuelt
arbejde, men med råd og vejledning fra lærer og medstuderende.
|
|
Organisationsformer
|
Vi arbejder ud fra tankerne om mesterlærer. Lærerne
er eksperterne, eleverne er på Novise og Avanceret begynder stadiet.
|
|
Materialer
|
Pap og papir, 6mm østenfinerplader, maling.
|
|
Undervisningsdifferentiering
|
Forskellige krav til hvor pænt og svært de færdige
produkter vil være, til hver enkelt elev.
|
|
Evaluering
|
Der sker en løbende evaluering, da eleverne undervejs
skal fotodokumentere deres arbejdsproces. Til slut evalueres med
argumentation, udstilling af produkter og fotos.
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar