tirsdag den 15. november 2016

Snemænd i håndværk og design / natur og teknologi i 3. klasse.

Jeg undeviser 3. klasse i en kombination af natur og teknologi og håndværk og design. Sammentænkningen af de to fag giver mig en virkelig god mulighed i det daglige, men kom virkelig i spil, da der fra den ene dag til den anden, lå overordenligt meget sne på hele skolen.

Jeg er ret impulsiv, og havde egentlig planlagt, at eleverne skulle lære at lave stoftryk med blade (vi arbejder med læren om at bestemme træer ud fra blade og frugter) I stedet blev det til læren om sne i klassen og designlære ude, hvor eleverne i grupper a to, skulle designe snemænd.

Mål? At eleverne lærer at bruge deres egne hænder til at forme i 3D (færdigheds -og vidensmål: eleven kan fremstille enge enkle produkter efter oplæg og eleven kan fremstille produkter efter egne idéer)
Teknikker og værktøj? Hænder til at forme detaljer med.
Materialer? Sne og grene og andet fundet på legepladsen.

Det var den fedeste undervisning. F E D E S T E ! ! Eleverne gik igang med krum hals, og lavede de skæggeste snemænd, med de vildeste historier og personkarakteristikker til. De havde fingrene i materialer der ikke normalt står på skemaet, og jeg tror at dét gjorde den store forskel. At det var frit og anderledes.

Jeg tog foto af alle snemænd, som vi redigerede sammen på smartboard, hvor hver gruppe fortalte om deres snemand. De fik billeder med hjem, og der blev hængt billeder op på gangen til skue for elever og forældre.

Selvom vi som lærere er underlagt en masse krav fra toppen, så bliver vi simpelthen nødt til engang imellem at stoppe op og mærke efter. Det har jeg lært. For ellers bliver gnisten langsomt slukket, og dét er der ikke nogen der skal tage fra mig!

/Praktisk Pioner Katrine














1 kommentar: