tirsdag den 21. januar 2014

Huer skal der til

Huer skal der til. Og både piger og drenge bruger huer til forskellige formål, så derfor er det et oplagt emne til eleverne. Men jeg sætter spørgsmålstegn ved emnet i et håndværk og design fag, da emnet kun omhandler brugen af bløde materialer, og det er ikke sådan jeg opfatter faget. Jeg opfatter det mere som at vi skal blande flere materialer.
Men jeg valgte en hue, som ikke har en særlig høj sværhedsgrad, netop for at ramme et projekt i folkeskolen. 
Jeg valgte stoffet isoli som er 100% bomuld. Stoffet er et rundstrikket stof fremstillet på maskine i en strikketype kaldet interlock. På bagsiden er indstikker en løs spundet tråd. Efter strikkesprcessen "rues" stoffet dv.s bagsiden kradses op.

Derfor har isoli en blød bagside, som gør den velegnet til sweatshirts. Da den er af 100 % bomuld krymper stoffet mindst % procent.


Stoffet målte jeg til at have en strækprocent på 15 %. Det gjorde jeg ved at ligge en lineal på bordet og foldede stoffet en gang. Satte tommelfingerne med 20 cm mellemrum og strak stoffet let som hvis det ville være behageligt på hovedet. Hver cm jeg trak ud over de 20 cm, svarede til 5%. Jeg trak stoffet til 23 cm, dvs. at jeg mente at stoffet havde en trækprocent på 15%. 
Jeg målte mit hoved til 59 cm og med trækprocenten  15% skulle huen være 50cm. 







Jeg tegnede det op, sammen med formen først på hårdt papir, og derefter på mønsterpapir.

Så lagde jeg stoffet dobbelt, og satte mønsterpapiret fast på stoffet og klippede med et sømrum på 1cm.














Jeg indstillede symaskiner på program 25, som gør at den syr med lukket overlock. Derefter skiftede jeg nålen til en nål der er beregnet til at sy i stræk stof.

Selve huen blev meget fin, men den passede ikke i størrelsen. Det gjorde den ikke da jeg trak for hårdt dengang jeg skulle måle trækprocenten. Normalt ville trækprocenten kun være 5% og jeg satte den til 15%, hvilken har gjort den alt for lille.

I morgen færdigsyr jeg disse på arbejdet, da jeg skal bruge dem som eksempler jeg kan bruge i undervisningen:




Ingen kommentarer:

Send en kommentar