Mund til mund forløb er vel overstået. Eller det vil sige, at det ihvertfald er overstået.
Rammerne for forløbet blev som sidst beskrevet, dog med et par ændringer:
1. Præsentation af emne ved elev-hypotesedannelse.
- viste eleverne en model af ansigtet, hvor lugte -og smagssansen er godt illustreret, for at lade dem komme med forslag til hvad de så. De fleste sagde: tandbørste! De kom med rigtig gode bud på hvad det var, og i fællesskab kom vi frem til, at det var der duft og smagssansen kom hen.
- herefter viste jeg eleverne saltstænger, og en blå farvet yoghurt, for at de skulle danne hypoteser om hvad de så og hvordan de troede det smagte. De fleste væmmedes ved den blå yoghurt, men kom med gode bud på hvad det var; én gættede rigtigt, dog uden at jeg tilkendegav at det var rigtigt! Efter de havde smagt på det, kunne de alle gætte hvad det var. Vi snakkede derefter om forventningerne til det vi spiser, og hvorfor de er som de er.
Rammerne for forløbet blev som sidst beskrevet, dog med et par ændringer:
1. Præsentation af emne ved elev-hypotesedannelse.
- viste eleverne en model af ansigtet, hvor lugte -og smagssansen er godt illustreret, for at lade dem komme med forslag til hvad de så. De fleste sagde: tandbørste! De kom med rigtig gode bud på hvad det var, og i fællesskab kom vi frem til, at det var der duft og smagssansen kom hen.
- herefter viste jeg eleverne saltstænger, og en blå farvet yoghurt, for at de skulle danne hypoteser om hvad de så og hvordan de troede det smagte. De fleste væmmedes ved den blå yoghurt, men kom med gode bud på hvad det var; én gættede rigtigt, dog uden at jeg tilkendegav at det var rigtigt! Efter de havde smagt på det, kunne de alle gætte hvad det var. Vi snakkede derefter om forventningerne til det vi spiser, og hvorfor de er som de er.
2. Test af elevers viden indenfor emnet.
- det skippede jeg, da snak på klassen viste sig, at der ikke var nogen af eleverne der vidste hvor hvilke smagsløg sad.
- det skippede jeg, da snak på klassen viste sig, at der ikke var nogen af eleverne der vidste hvor hvilke smagsløg sad.
3. Grundig præsentation af værksteder.
- jeg udarbejdede 4 værksteder, med dertil hørende skemaer til udfyldelse. Havde lavet mere grundige beskrivelser af hvad grupperne skulle i værkstederne, printet dem ud, klistret på pap og lagt i hvert værksted. Præsentationen foregik i notebook på smartboard.
Eleverne skulle:
Værksted 1
- jeg udarbejdede 4 værksteder, med dertil hørende skemaer til udfyldelse. Havde lavet mere grundige beskrivelser af hvad grupperne skulle i værkstederne, printet dem ud, klistret på pap og lagt i hvert værksted. Præsentationen foregik i notebook på smartboard.
Eleverne skulle:
Smage med lukkede øjne og næse på de forskellige slags chips. Kan I smage forskel på de to chips? Smag nu kun med lukkede øjne, er der forskel på de to? Smag til sidst helt almindeligt, nu skulle der gerne være en forskel!
Værksted 2
Smag tre forskellige sodavand. Først med lukkede øjne, derefter med åbne. Skriv i
skemaet!
(jeg havde lavet 3 kander med appelsinvand, 1 med lidt blå farve, 1 med meget blå farve og 1 uden farve)
Værksted 3
Smag noget sødt, bittert, surt og salt og tegn det ind på tungen
på papiret. Hvor sidder hvad på din tunge? Udfyld desuden også skemaet.
Værksted 4
Se hvor smagsløgene sidder ved brug af frugt farve. Tegn ind på
tungen på papiret (samme model som ved værksted 3.)
4. Værkstedsundervisning.
Værkstederne fungerede udmærket. Jeg havde sat mig for at lave nogle forbedringer i forhold til sidste forløb om øjet. Det ene var, at lave en konkret plan over hvordan de skulle cirkulere i værkstederne. Den anden at finde et stort ur til at smække på smartboard, for at eleverne selv skulle følge med i tiden. Der var kun 10 minutter til hvert værksted!
Værkstederne fungerede udmærket. Jeg havde sat mig for at lave nogle forbedringer i forhold til sidste forløb om øjet. Det ene var, at lave en konkret plan over hvordan de skulle cirkulere i værkstederne. Den anden at finde et stort ur til at smække på smartboard, for at eleverne selv skulle følge med i tiden. Der var kun 10 minutter til hvert værksted!
5. Sammenfatning med elever.
Snakkede i plenum om hvordan værkstederne var gået, og om eleverne havde lært noget nyt. Hvor deres forskellige smagsløg sad, sammenholdt med en model af tungen, hvori smagsløgene var indtegnet. (Surt, salt, bittert og sødt)
En efterfølgende (begrænset) analyse af forløbet!
Eleverne deltag i ganske fornuftig grad i undervisningen. De havde alle fået ark med skemaer, til udfyldelse i værkstederne. De skulle holde fast på dem hele tiden, hvilket jeg også ville bruge som en slags bevis på, at de rent faktisk havde lavet noget. Som altid, var der 3-4 elever, der ikke havde fået lavet en dyt. Det er typerne der findes i alle klasser, der flagrer lidt rundt, uden rigtig at genere de andre, men ej hellere deltagende aktivt i arbejdet. Jeg valgte bevidst ikke at lade mig irritere, da det ikke var målet med undervisningen, at inddrage lige præcis denne gruppe. Dog er det stadig et irritationsmoment, da jeg af natur bare ikke er ligeglad med denne gruppe!!
Men lad mig sige det på den måde, at det ikke ligefrem hjalp at have værksteder med sodavand og chips.
I min naivitet, havde jeg troet, at eleverne da sagtens kunne administrere mængden af dette i værkstederne. AK! Allerede efter første gruppe havde været igennem de to første værksteder, var der ikke mere sodavand eller chips. -havde heldigvis været rimelig forudseendet, og ikke givet det hele på en gang. Dog var det en kæmpe skuffelse at se, at de på ingen måde respekterede, eller fandt det som en selvfølge, kun at bruge det der skulle til.
Bortset fra dette, fungerede værkstederne rigtig fint. Eleverne cirkulerede i værksteder, og holdt øje med tiden. Jeg vil gætte på, at ca. 85 procent af eleverne, fik tegnet og skrevet i de medbragte kopier. Dog vil jeg sige, at når jeg skal lave et lignende forløb, vil jeg lave det som 100 procent lærerstyrret. Med det ment, at værkstederne skulle foregå på klassen, således at det var mig der gav det der skulle smages, for at eleverne efterfølgende skulle skrive ned i skema, for igen at diskutere opgaverne på klassen. Tror at eleverne på den måde at, vil få endnu mere ud af forløbet.
For at vende tilbage til det jeg skrev i starten, vil jeg sige at forløbet ikke ligefrem er VEL overstået, men BARE overstået. Det er set i forhold til hvordan forløbet om øjet, der gik helt over forventning. En konklusion er dermed, at værkstedsundervisning IKKE kan proppes ned over alle forløb, ihvertfald ikke i formen at eleverne selv cirkulere rundt..
Næste forløb står på fordøjelse, hvilket jeg dykker ned i i morgen. Ligeledes bliver udgangspunktet værksteder, dog hvor eleverne primært arbejder i ét af slagsen..
-Men meget mere om det i morgen!
Jeg ELSKER at læse dig blog!!! Det er så fedt du tit ligger indlæg ind og man får virkelig fulgt med i dine forløb.. STOR ROS! :)
SvarSletDerudover synes jeg det er nogle spændende ting du laver med eleverne og helt klar nogle ting jeg da også vil overveje at tage med som inspiration til min kommende tid som lærer..
Hvad angår de elever du beskriver som ikek rigtig laver noget og som bare tuller lidt rundt for sig selv. Jeg kan også selv blive meget frustreret og til tider irriteret over at de ikke laver noget. Men sidste år i min praktik lærte jeg at tænke på en lidt anden måde, idet jeg skrev opgave om legitim perifer deltagelse i et fællesskab. Dette er teori af Wenge og Lave.
Håber alt er godt og det hele går som det skal!! :)
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
SletDenne kommentar er fjernet af forfatteren.
SletTak Michelle!
SletLyder godt, at du kan bruge noget af det, det var også lidt meningen :) Det lyder virkelig interessant med Wenge og Lave, -det vil jeg se nærmere på! Tusind tak for feedbacket, det varmer og hjælper meget. Måske jeg skal være lidt bedre til det? ;)
(så virkede det at svare det rigtige sted!)