Jeg brænder for de praktiske fag i undervisningen. Meget få elever bliver opdraget hjemme i håndværk som at save, klippe, eller bruge en symaskine. Det er blevet en del af skolens ansvar. Praktisk Pioner, det er mig, for jeg mener jeg kan være med til at ændre synet på håndværket. På siden finder du idéer til forløb og links til debatindlæg skrevet til skolenindefra.dk, som led i lærer meningsdanner uddannelsen. Jeg skriver om min hjertesag -håndværket i folkeskolen.
mandag den 17. december 2012
PÅSTAND: Undervisningsforløb er lette at planlægge i et praktikforløb på 5 uger.
DET DER ER SVÆRT ER AT UDFØRER DET I PRAKSIS! Da alle elever i en folkeskoleklasse har forskellige forudsætninger for at lære, kan læreren umuligt tænke alle scenarier ind i et undervisningforløb.
MIT UNDERVISNINGSFORLØB, er i natur og teknik i 6 klasse. Igennem den skolebaserede læreruddannelse, er jeg, som før skrevet, ansat i en folkeskole, og har været det i nogle år. Derfor er jeg så heldig, at kende elevernes kompetencer og forudsætninger ganske godt, hvilket gør det ekstra svært at planlægge et forløb. Jeg VED at elevernes sociale samspil er langt vigtigere for dem, end hvad de lærer fagligt. (hmm det er vidst ikke kun i denne 6.klasse, det gør sig gældende??) Men det der er det sære ved denne klasse er, at deres sociale samspil til tider er virkelig langt ude. De er søde unge mennesker, men deres sociale og faglige forudsætninger, er så spredte, at der skal andre metoder, end almindelig klasseundervisning til, for at få undervisningen til at fungere.
MEN HEY, er det generelt ikke de færreste, der får mest ud af klasseundervisning?
Jeg selv gør ihvertfald ikke..
VÆRKSTEDSUNDERVISNING er det jeg vil benytte mig af. Min plan er i hvert fald, at udarbejde en række værksteder, så eleverne i, nøje planlagte grupper, selv skal sanse sig til viden omkring deres sanseorganer; øjet, øret og munden. De nøje planlagte grupper er blevet til ud fra en CLstruktur, der sætter dem sammen i forhold til deres faglige kunnen. Grupperne er siden blevet tilpasset deres sociale kunnen, da deres evner til samarbejde er indlysende vigtige, for at indlæring kan finde sted.
En PRÆSENTATION af emnet vil jeg først benytte mig af, da det er af stor vigtighed, at eleverne får tricket der forforståelse for emnet, for derigennem at erfarer, at de alle har en viden det der skal arbejdes med. Det gøres ved at vise eleverne en sær model af et øje, som ikke umiddelbart ligner et øje, og lade eleverne danne hypoteser om hvad de tror det er de ser. Modellen her vil jeg benytte mig af, og vælge kun at gøre det midterste billede synligt for eleverne. (Og her gør mine manglende erfaringer med mediet her, at jeg ikke kan indsætte det billede jeg har fundet.. hmm..)
Derefter synliggøre flere af billederne, og til sidst ende ud i en snak om hvad eleverne allerede om øjet, som der kan arbejdes videre på.
VÆRKSTEDERNE skal indeholde følgende:
1. Modeller af øjet med tilhørende beskrivelser af hvad det er de ser. Eleverne skal her rode med modellerne og selv finde frem til hvad øjet indeholder. Selvfølgelig også tegne og notere undervejs.
2. Tegne hinandens, eller eget, øje, hvis der er spejle nok. Hvad ser I?
3. Tage billeder af hinandens øjne, for derigennem at komme tættere på hinanden og samarbejde.
4. Kig på øjne med et forstørrelsesglas. Hvad ser I? Lav forsøg med lys og mørke, hvad sker der med øjet og hvorfor?
5. Undersøg forskellen på dit og en ugles øje. Er der forskelle eller ligheder?
Idéen er, at der er flere grupper der beskæftiger sig med samme værksted, således at det tager begrænset mængde tid, da tidsrammen er 2 lektioner til ovenstående.
AFSLUTININGEN foregår i plenum, hvor eleverne skal genfortælle den nyerhvervede viden.
MÅSKE det kan virke som overfladisk læren om øjet, men forløbet er planlagt ud fra elevernes kompetencer og forudsætninger, hvilket gør forløbet helt fint. Faktisk er jeg i tvivl om tidsrammerne holder, da der vil blive brugt megen spildtid med at finde grupper, værksteder, og generel manglende forståelse af de stillede opgaver.
DET ER MIT FOKUS i dette undervisningsforløb; at gøre mig umage med at formulere de stillede spørgsmål så konkret som overhovedet muligt, så tidsspild undgås. Det kan jeg bl.a. gøre ved at konkretisere opgaverne i værkstederne, skrive dem ned på papir, printe ud og klistrer på karton. Erfaringen viser mig at det virker!
MIT ØNSKE til at arbejde videre med øjet er, at finde en slagter der kan levere x antal svineøjne til dissektion. Derigennem bliver den erhvervede viden, fra de første timer, visualiseret. Opgaven her er, at eleverne skal finde frem til det de fandt frem til den foregående gang, hvis det giver mening, og skære det ud.
EVALUERING på forløbet er, at hver gruppe får et begreb de skal præsentere i powerpoint. Det må max fylde en side, da det hele sættes sammen til et langt show, de forskellige grupper skiftevis skal præsentere.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar