søndag den 16. december 2012

Forældede fag i folkeskolen.


Dette billede fik mig til at reflektere over hvordan faget kristendom i folkeskolen, på alle leder og kanter er forældet. I dagens multikulturelle folkeskole, er der ikke en, to eller tre forskellige trosretninger. Der er som MINIMUM tre forskellige; Kristne, muslimer og ikketroende (for dét vil jeg, med rette, også kalde en trosretning)
Kristendom skulle, efter min mening, omdøbes til religion. Jeg er bevidst om, at der også i kristendomundervisningen undervises i forskellene religionerne imellem, men forstår ganske enkelt ikke, hvorfor det ikke omdøbes. Mine erfaringer siger mig, at der er et behov for at børnene i dag, som minimum, får kendskab til, hvad det indebærer at være troende i religionerne repræsenteret i den danske folkeskole. I en større grad, end det i dag gives i faget kristendom.

Et eksempel på det er, at jeg op til flere gange, er stødt på elever, der spørger ind til hvad Eid eller Rammadan betyder. Eller hvorfor der er nogle kristne der ikke fejre jul og nytår på samme tid som "os andre". Der er her tale om elever i 5.klasse, hvilket skaber stor undren hos mig, da jeg tager det som en sellvfølge, at  børn på den alder har stiftet bekendtskab med det. Det er tilsyneladende lidt for meget at forlange. Så hvorfor ikke lave faget, og dets trinmål om, så vores børn bliver bedre rustet i den multikulturelle verden de skal ud i?

Findes der andre forældede fag i folkeskolen?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar