Jeg brænder for de praktiske fag i undervisningen. Meget få elever bliver opdraget hjemme i håndværk som at save, klippe, eller bruge en symaskine. Det er blevet en del af skolens ansvar. Praktisk Pioner, det er mig, for jeg mener jeg kan være med til at ændre synet på håndværket. På siden finder du idéer til forløb og links til debatindlæg skrevet til skolenindefra.dk, som led i lærer meningsdanner uddannelsen. Jeg skriver om min hjertesag -håndværket i folkeskolen.
onsdag den 16. januar 2013
Er en sucker for gode afslutninger..
Undervisningsforløb om øjet er i den grad vel overstået!
Og hvilken fantastisk måde vi afsluttede på.
Det foregik efter undervisningsplanen beskrevet i sidste indlæg.
Eleverne skulle arbejde i grupper med hver deres begreb, ud fra to hjemmesider de kunne benytte.
I grupperne skulle de have hver deres rolle, således at alle var aktiveret. Jeg var i tvivl om hvorvidt det ville virke, da jeg før har erfaret, at eleverne har svært ved at tage ansvar. Men i og med, at jeg havde opsat klare rammer og mål for eleverne, så virkede det sgu! (det er ihvertfald hvad jeg bilder mig selv ind..) Eleverne arbejdede overraskende seriøst med de stillede opgaver, og fandt hurtigt deres forskellige roller i gruppen (se tidligere indlæg) De svage, og meget aktive!, elever valgte rollen som den der tegnede begrebet gruppen arbejdede med, hvilket overraskede mig helt vildt, da det normalt vil være en opgave pigerne ville kaste sig over. Eller også ville opgaven helt blive ignoreret.
Umiddelbart kan det at tegne virke som værende ikke relevant i forhold til elevernes læring om nye begreber, men uanset hvad, er jeg overbevist om, at det er langt bedre for eleverne at tegne det der bliver arbejdet med, frem for at lave ingenting. Derfor var det et rigtig godt tegn, at eleverne selv valgte sig på roller, og at alle lavede noget. Faktisk var det den mest rolige time, jeg har haft til dato i den klasse, Hurra!
Og dermed kan jeg konkludere at egne mål for undervisningen blev nået, yehaaa!!
Under gruppernes præsentationener, var eleverne dog næsten som de plejer at være. Støjende, afbrydende og generelt disrespekterende over for hinanden. Og det er et generelt problem med denne klasse, hvorfor jeg ikke vil lave det store forløb omkring hvordan de skal agere under fremlæggelser. Det er noget jeg tværfagligt vil samarbejde med dansklæreren om.
Vi brugte de 10 minutters spisepause på at gætte øjne, hvilket var et kæmpe hit!
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)

Ingen kommentarer:
Send en kommentar